LÁZÁR ERVIN PROGRAM – MÚZEUMPEDAGÓGIA

A Lázár Ervin Programmal kapcsolatos ügyintézés: Pelényi Bálint +36 304712773,  muzeumpedagogia@nhmus.hu. 

Múzeumpedagógiai kínálatunk a Lázár Ervin Program keretében

Az erdők világa

Kiállításunk színfalai között ismerkedünk hazánk természetes erdőtársulásaival, jellegzetes állat- és növényvilágukkal. A foglalkozás során fény derül arra, hogy hány szinten zajlik az erdei élet, és van-e különbség az őshonos erdők és a faültetvények élővilága között. A diákok megismerik hazánk erdőalkotó fafajait, kézbe véve azok terméseit, leveleit. Betekintést nyerhetnek a talaj lakóinak világába, és megtudhatják, miért olyan fontos a tölgy számára a gyilkos galóca, és nekünk miért kell óvakodnunk tőle. Kézbe foghatnak állatpreparátumokat, közelről megszemlélhetik a Hunyadiak címerállatát, s „fogmustrát” tarthatnak az erdei állatok között. Betekintést nyerhetnek erdei fajok változatos kapcsolatrendszerébe, s ezen keresztül alapvető ökológiai ismereteket szerezhetnek, kiegészítve az iskolai tanulmányaikat. Mindeközben kiderül, hogyan segíti a mókus és a szajkó az erdészek munkáját, milyen erdőtípusban lehet szarvasgombát találni, milyen mintázat a cirmos, és miért előnyös, ha egy madárnak vetélőujja van. A foglalkozáson természetesen megismerkedünk hazánk őshonos ragadozóival és nagyvadjaival is.

 A Kárpát-medence a jégkorszakban

A gyerekek mamutok és kortársaik iránti érdeklődését többek között a Jégkorszak című animációs film táplálja. Vajon a film hitelesen ábrázolja ezeket az állatokat? Kiderül hogyan alkalmazkodtak a jégkor emlősei az akkori viszontagságokhoz. Találkozhatott-e mamut és dinoszaurusz? Ismertetjük milyen körülmények között, hogyan éltek az ősemberek.  A program során szóba kerül, hogyan vadásztak a kardfogú macskák, mivel táplálkozott a barlangi medve, volt-e sörénye a barlangi oroszlánnak, és hogyan váltotta fogait a mamut. Végül arra is fény derül, miért tűntek el a jégkorszak óriásai, és kik a túlélők.

 Vadvízország

A múzeumi óra során fény derül a következő kérdésekre: Élnek-e halóriások a Dunában? Mi a vizafogó és a kaviár? Melyik hal a Balatoni halászok „látott hala”? Hány bajuszszála van a harcsáknak? Mi a különbség a tavirózsa és a tündérrózsa között? Kire veszélyes a gyilkos csomorika? A diákok „megtapasztalhatják”, hogy milyen a csuka harapása és mire való a leső harcsa gerebenfogazata. Megismerkedhetnek a kanalas gémmel, a bölömbikával és végre megtudhatják, honnan ered a kárókatona neve. Kiderül, milyen madár látható az ötforintoson, farkas-e a nádi farkas, mért vörös a hód metszőfoga,és miért jó az unkának hogy foltos a hasa. Kézbe foghatnak hal, hüllő és madárpreparátumokat, s ezen keresztül megismerhetik testfelépítésüket. Ízelítőt kapnak, milyen is volt a hajdani „vadvízország”, amelyről oly sok európai utazó írt hazánkkal kapcsolatban. Megismerhetik a hazai vizes élőhelyek típusait, jellegzetességeit. Célunk, hogy a foglalkozás eredményeképpen mindenki érzékelje, mennyire fontos az édesvizek és a vizes élőhelyek védelme, megőrzése.

A foglalkozásokra előzetes bejelentkezés szükséges!

Kérjük, hogy a látogatás tervezett időpontja előtt legalább két héttel jelentkezzen be csoportjával a +36-30-4712773 telefonszámon, vagy a muzeumpedagogia@nhmus.hu email címen!

Tudnivalók:

A múzeumpedagógiai foglalkozásokon a korosztályok igényeinek megfelelő interaktív programelemeket, játékokat, kézbe adható tárgyakat használunk. Annak érdekében, hogy a gyerekek sikerélménnyel és a lehető legtöbb új ismerettel távozhassanak a múzeumból, a foglalkozásokon kis létszámú csoportokkal dolgozunk. A minimális csoportlétszám 10, a maximális 15 fő. A nagyobb létszámú osztályokat csoportbontással fogadjuk.

Kérjük, a foglalkozás ideje alatt egy felnőtt kísérő maradjon a csoport mellett!

A megrendelés menete:

-Az aktuális kínálatunkban található foglalkozások közül válassza ki a csoport korosztályának megfelelő foglalkozást!

-Telefonon vagy emailen vegye fel a kapcsolatot munkatársunkkal, egyeztesse a foglalkozással kapcsolatos igényeit!

-A megrendelt foglalkozásról minden esetben visszaigazolást küldünk.

-Kérjük, hogy a visszaigazolt megrendelőlapot hozzá magával, és érkezéskor keresse az információs pultban dolgozó munkatársat!

Kérjük vegye figyelembe, hogy a foglalkozásra késve érkező csoportok számára csak abban az esetben tudjuk megtartani a foglalkozást, ha az nem ütközik más, előre felvett csoport foglalkozásával!